Logo

FAQ

1. Wat is het Lokaal Loket Kinderopvang? 

Het Lokaal Loket Kinderopvang is een neutraal informatie- en ondersteuningspunt voor alle gezinnen met vragen naar kinderopvang. Gezinnen ondersteunen in de zoektocht naar kinderopvang en de toegankelijkheid verbeteren zijn 2 taken van het Lokaal Loket Kinderopvang.

2. In welke gemeente is het Lokaal Loket Kinderopvang Voorkempen actief?

Het Lokaal Loket Kinderopvang Voorkempen is actief in de gemeente Brecht, Schilde, Wijnegem, Zandhoven, Zoersel, Malle, Ranst en Wommelgem.

3. Ik zoek opvang in een gemeente die niet is aangesloten bij het Lokaal Loket Kinderopvang Voorkempen, waar vind ik hierover meer informatie?

Via "Zoek Kinderopvang" op de website van Kind en Gezin vind je een opvangzoeker voor alle opvanginitiatieven in Vlaanderen. Ook de contactgegevens van de Lokale Loketten Kinderopvang die actief zijn per gemeente, kan je hier terugvinden.

4. Organiseert het lokaal loket kinderopvang zelf kinderopvang?

Het Lokaal Loket Kinderopvang organiseert zelf geen kinderopvang maar ondersteund ouders in de zoektocht naar kinderopvang. Op de website www.kinderopvangvoorkempen.be vind je een opvangzoeker en kan je (bijna) alle opvanginitiatieven in de aangesloten gemeente terugvinden. Elk opvanginitiatief heeft ook zijn eigen pagina waarop je meer informatie over het initiatief en contactgegevens kan terugvinden.

5. Het is niet mogelijk om een aanvraag te doen via de website bij het opvanginitiatief dat ons aanspreekt, wat nu?

Het is nog niet voor alle opvanginitiatieven mogelijk om een aanvraag te doen via de website. Als dit zo is voor het initiatief dat jullie aanspreekt, mag je dit initiatief persoonlijk contacteren. De contactgegevens vind je op de persoonlijke pagina van het opvanginitiatief.

6. Hoe vraag ik kinderopvang aan via de website?

Op deze pagina vind je een stappenplan terug.   

7. Kostprijs kinderopvang

Op deze pagina vind je meer info over het verschil tussen inkomensgerelateerde en niet inkomensgerelateerde kinderopvang. 

8. Wat is het minimum aantal dagen dat ons kindje moet komen? Is het opvangplan flexibel? Wat voorzien jullie en wat moeten wij zelf voorzien? Wat zijn de openingsuren?

Deze info is per opvanginitiatief anders. Op de persoonlijke pagina's van elk opvanginitiatief vind je veel informatie bv. de kostprijs, de openingsuren. Vind je niet de info die je nodig hebt? Neem dan even persoonlijk contact op met het initiatief om te informeren naar de zaken die voor jullie nog onduidelijk zijn.

9. Wij zijn opzoek naar vakantieopvang/ vakantiebesteding, kunnen jullie ons helpen?

Op onze website staan enkel opvanginitiatieven voor baby- en peuter opvang gepubliceerd. Voor meer informatie rond vrije tijdsbesteding of buitenschoolse opvang adviseren wij om de gemeente hierover te contacteren.

10. Wij hebben een aanvraag gedaan bij opvanginitiatief X maar we hebben tot op heden nog geen antwoord ontvangen, wat nu?

De aanvragen worden behandeld door de opvanginitiatieven waarbij je een aanvraag hebt gedaan. Neem even contact op met het opvanginitiatief waarbij je een aanvraag hebt gedaan om te informeren naar de stand van zaken. De contactgegevens van de opvanginitiatieven vind je terug op hun persoonlijke pagina op de website.

11. Ik ervaar problemen bij het hanteren van de website, wat nu?

Je kan telefonisch 0470 21 51 95 of via mail kinderopvang@huisvanhetkindvoorkempen.be het fysiek antennepunt contacteren. Zij helpt je graag verder!